Bijna ieder bedrijf in Nederland trapt in dezelfde valkuil. Bijna  het gehele budget wordt gericht op acquisitie of het verkrijgen van nieuwe klanten. Slechts een klein deel van het budget gaat naar de huidige klanten terwijl daar juist vaak veel winst te behalen valt. Nieuwsbrieven of mailcampagnes, geschenken, flyers of beursbezoeken. Vrijwel altijd staat het in het teken van het aantrekken van nieuwe klanten. De huidige klanten worden op dat moment een stukje vergeten of op de lange baan geschoven wat natuurlijk een gemiste kans is!

Klant is klant en prospect is koning

De omzetstromen is voor een groot deel toe te kennen aan je trouwe garde. De klanten die al jaren klant zijn en niet zomaar weglopen. Ja die klanten, zijn de klanten die van je organisatie het minste aandacht krijgen. De accountmanager verwacht geen problemen en gaat dus liever op bezoek bij zijn lastigere projecten en als baas zijnde ach. Die man betaalt je maandelijks een groot deel van je omzet, maar is toch je beste maat! Of misschien toch niet?

Communicatiespecialisten

Nee het is gek in Nederland dat vrijwel alles gericht is op het aantrekken van nieuwe klanten. Heb je ooit al een campagne gezien van KPN met daarin: Nu voor onze huidige klant, 50% korting op extra mb’s. Of een B2B bedrijf die een offline campagne opzet om zijn huidige klanten te bedanken. Dat gebeurt maar een keer per jaar, en dat is rond de feestdagen. Wanneer je als ondernemer je twijfels hebt over hoe je duurzame communicatie kan inzetten dan is het laten adviseren bij een professioneel bureau zeker geen overbodige luxe.

Deze kunnen je vertellen hoe je de focus moet verleggen. Ga meer omzet halen bij bestaande klanten en probeer ervoor te zorgen dat de relatie op de lange termijn in evenwicht blijft.

Reacties gesloten.